Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2007

Βασικός Μέτοχος


Έχει γίνει αποδεκτό από την κοινή γνώμη πως ένας από τους σπουδαιότερους λόγους που οδήγησαν στην εξουσία τη ΝΔ ήταν η υπερβολική σε κάποια σημεία προβολή από τα ΜΜΕ και η αποκλειστική επικέντρωση της αντιπολίτευσης της ΝΔ στα κρούσματα διαπλοκής και διαφθοράς που εμφανίστηκαν ή …ανακαλύφθηκαν στη διάρκεια της διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Κανείς από το ΠΑΣΟΚ δεν αρνήθηκε πως υπήρξαν μεμονωμένα κρούσματα, σε όλα αυτά τα χρόνια.
Σήμερα όμως βλέπουμε, όχι μόνο να μην εξαλείφεται το φαινόμενο με τη νέα διακυβέρνηση, αλλά τα «διαπλεκόμενα» περιστατικά να είναι πολλαπλάσια σε σχέση με το παρελθόν, σε αναλογία χρόνου. Και πέρα απ’ αυτό, τα ΜΜΕ που τολμούν να τα παρουσιάσουν, παρόλο που στο παρελθόν είχαν τη θέση «δελτίων Τύπου» για τη ΝΔ, σήμερα γίνεται προσπάθεια να απαξιωθούν! Μπορούμε να αναρωτηθούμε λοιπόν: μήπως αρχίζουν να γλιστρούν στο λάκκο που έσκαψαν;
Αναρωτιόμαστε και κάτι άλλο όμως. Τι σχέση μπορεί να έχουν όλα αυτά με τις υποσχέσεις περί καταπολέμησης της διαφθοράς μέσω του νόμου περί βασικού μετόχου, τις απειλές σε επιχειρηματίες, τη γελοιοποίηση της Ελλάδας με το πρώτο σχέδιο νόμου και τη βιασύνη να περάσει η δεύτερη απόπειρα πριν λίγες μέρες, χωρίς πια μεγαλοστομίες.
Στις 6 Δεκεμβρίου του 2004 οι υπουργοί Παυλόπουλος, Παπαληγούρας και Ρουσόπουλος δίνουν πανηγυρική συνέντευξη στο Ζάππειο, για να παρουσιάσουν το νομοσχέδιο περί «βασικού μετόχου», με το οποίο θα συντρίβονταν οι «νταβατζήδες» (εργολάβοι, ιδιοκτήτες μέσων ενημέρωσης κ.λπ.), κατά την, παροιμιώδη πλέον, ρήση του πρωθυπουργού. Και οι τρεις διαβεβαιώνουν εν χορώ ότι «το ελληνικό Σύνταγμα υπερισχύει του κοινοτικού δικαίου».Στις 29-12-2004 ο κ. Ρουσόπουλος επαναλαμβάνει τη διαβεβαίωση: «η κυβέρνηση έλαβε όλες τις πρόνοιες ώστε ο νέος νόμος να εφαρμόζει το ελληνικό Σύνταγμα και να είναι συμβατός με το κοινοτικό δίκαιο». Στις 15-1-2005 ο Προκόπης Παυλόπουλος είναι πιο κατηγορηματικός: «Επιμένω ότι ο νόμος δεν θα έχει πρόβλημα με το κοινοτικό δίκαιο».Στις 20-1-2005 ο «βασικός μέτοχος» ψηφίζεται από τη Βουλή (νόμος 3310/2005).Ο αρμόδιος κοινοτικός επίτροπος καθιστά σαφές ότι ο νέος νόμος είναι ασύμβατος με το κοινοτικό δίκαιο και απειλεί με περικοπή κοινοτικών κονδυλίων. Οι επισκέψεις των κ.κ. Παυλόπουλου και Ρουσόπουλου στις Βρυξέλλες δεν έχουν αποτέλεσμα και ο πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής δίνει στις 23-3-2005 το σήμα της υποχώρησης: «Βρισκόμαστε σε διάλογο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή». Στην Αθήνα διαψεύδεται η πληροφορία ότι οι τρεις υπουργοί -εμπνευστές του νόμου- υπέβαλαν τις παραιτήσεις τους.Στις 21-5-2005, ημέρα Σάββατο (κλειστή η Βουλή) κατατίθεται τροπολογία. Ο νόμος 3310/2005 πάει στις ελληνικές καλένδες.
Στις 27 Οκτωβρίου 2005, παραμονή της επετείου του «Όχι», η κυβέρνηση ανακοινώνει επίσημα την επίτευξη συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο θέμα του «βασικού μετόχου».Τι ισχύει σήμερα…
Mε πράξη νομοθετικού περιεχομένου, δόθηκε παράταση στην ισχύ του προηγούμενου (2-3 εβδομάδων), ενώ ο νέος νόμος ψηφίστηκε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος.
Mε τις νέες διατάξεις καταργούνται όλα τα ασυμβίβαστα, και εισάγεται μόνο η προϋπόθεση της άσκησης ενεργητικής ή παθητικής διαφθοράς σε βάρος των αναθετουσών αρχών του Δημοσίου.
Σύμφωνα με το άρθρο 3 του ν/σ, «οι υποψήφιοι σε διαγωνιστικές διαδικασίες του Δημοσίου αποκλείονται εάν, μετά την έκδοση καταδικαστικής απόφασης με ισχύ δεδικασμένου, αποδειχθεί ότι, λόγω της ασυμβίβαστης ιδιότητάς τους, διέπραξαν το αδίκημα της ενεργητικής διαφθοράς κατά την έννοια του κοινοτικού δικαίου›.
Ως οριστική καταδικαστική απόφαση που έχει ισχύ δεδικασμένου νοείται εκείνη κατά της οποίας δεν είναι δυνατόν να ασκηθούν ένδικα μέσα, είτε διότι δεν προβλέπονται, είτε γιατί τα προβλεπόμενα δεν ασκήθηκαν, με αποτέλέσμα να έχουν παρέλθει οι προθεσμίες τους.
Tο αδίκημα της «ενεργητικής διαφθοράς› προβλέπει ότι «η δωροδοκία μπορεί να στοιχειοθετείται εφόσον ο δράστης υπόσχεται να παρέχει απευθείας ή δια μεσολαβητού υλικό ή άυλο ωφέλημα πάσης φύσεως ασχέτως αν η προσφορά υλοποιηθεί και το ωφέλημα προκύψει›. Eνώ ο σχετικός έλεγχος ασκείται από το EΣP, το οποίο θα τηρεί αρχείο επιχειρήσεων MME και επιχειρήσεων που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις, ενώ θα συνεχίσει να εκδίδει πιστοποιητικά διαφάνειας.
H έννοια του βασικού μετόχου προσδιορίζεται με βάση το ποσοστό 1%, ενώ παραμένει ως έχει και η διάταξη περί συγγενών και παρένθετων προσώπων, χωρίς βέβαια να συντρέχουν ασυμβίβαστα εφόσον δεν πληρούται η προϋπόθεση της οριστικής καταδίκης για δωροδοκία.
Iσχύουν επίσης η απαγόρευση συμμετοχής εξωχωρίων εταιρειών στις επιχειρήσεις που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις και στις επιχειρήσεις MME και η υποχρέωση δήλωσης «πόθεν έσχες› για όσους συμμετέχουν σε επιχειρήσεις που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις και σε επιχειρήσεις MME.
Mε το άρθρο 8 καταργείται η υποχρέωση ονομαστικοποίησης μετοχών μέχρι φυσικού προσώπου για εταιρείες που είναι εισηγμένες στα Xρηματιστήρια κρατών-μελών της E.E., ή του OOΣA.
Διατηρείται η ονομαστικοποίηση των μετοχών μέχρι φυσικού προσώπου των εταιρειών που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις με αντάλλαγμα άνω του 1 εκατ. €. H ίδια υποχρέωση ισχύει και για τις αλλοδαπές εταιρείες εφόσον όμως το δίκαιο της χώρας όπου έχουν την έδρα τους επιβάλλει την ονομαστικοποίηση των μετοχών.
O έλεγχος ασκείται από το EΣP, το οποίο θα τηρεί Aρχείο επιχειρήσεων MME και επιχειρήσεων που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις, ενώ θα συνεχίσει να εκδίδει πιστοποιητικά διαφάνειας ή απορριπτικές πράξεις μόνο στην περίπτωση που προηγηθεί ύστερα από καταγγελία ανταγωνιστή (θιγέντος) καταδικαστική απόφαση.
Mε το νέο νομοσχέδιο καταργείται πλέον η υποχρέωση περαιτέρω ονομαστικοποίησης μετοχών μέχρι φυσικού προσώπου για εταιρείες που είναι εισηγμένες στα Xρηματιστήρια κρατών - μελών της E.E. ή του OOΣA. Διατηρείται η ονομαστικοποίηση των μετοχών μέχρι φυσικού προσώπου των εταιρειών που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις με αντάλλαγμα πάνω από 1 εκατ. €.
Μην ξεχνάμε ότι το ΠΑΣΟΚ κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις, οι οποίες δεν ελήφθησαν υπόψη.
Λοιπόν, ποιος στηρίζει τη διαπλοκή σήμερα; ποιος φοβάται τις αποκαλύψεις;

Δεν υπάρχουν σχόλια: